ZÁKLADNÉ ŽIVINY

Základné živiny sú látky, ktoré naše telo potrebuje na výživu a vývin. Tieto látky sú obsiahnuté v jedle – konkrétne v kvalitnom jedle.

U nás, ľudí, sa s dobrým jedlom spájajú rôzne oslavy, životné jubileá, svadby, Vianoce, Veľká noc, oslavy menín, pracovné úspechy. Aj bežné stretnutia s priateľmi sa mnohokrát odohrávajú pri spoločnej večeri, či grilovačke. Konzumácia jedla je akt spojený s oslavou života.

Najpoctivejšia láska je láska k jedlu

Veľká pozornosť je sústredená na chuť. Na to, z čoho sa jedlo skladá, sa prihliada už menej.

Oblasť, kde zloženie stravy hrá dôležitú úlohu, je šport. Čo myslíte, prečo to tak je? Jedna z možností by mohla byť, že športovec má záujem o to, aby podával vysoký výkon. Aby mal dostatok energie a aby jeho výkonnosť bola vyrovnaná, potrebuje si ustrážiť dostatočný príjem kvalitných živín do svojho tela.

Nie raz som bola svedkom rozhovorov ako čo skombinovať, aby počas pretekov bolo dosť energie a aby pretekár mal dosť síl... Počúvala som vety ako: „Proteíny sú dôležité. Ráno sú najlepšie sacharidy. Na závod si zober rýchle cukry.“

Priznám sa, že pokým som sa bližšie nezaujímala o stravovanie, ani som sa tým pojmom nesnažila rozumieť.

Až oveľa neskôr som zistila, na čo sú dobré vedomosti o obsahu živín v jedle a teda, čo znamenajú pojmy ako bielkoviny, sacharidy a tuky.

Naše telo si nevie vyrobiť živiny samo, preto ich získava z jedla

Potraviny sa skladajú z 3 základných živín: bielkovina, sacharid, tuk. Niektoré potraviny sú vytvorené len z jednej živiny, napríklad olivový olej je čistý tuk. Niektoré z dvoch, napr. kravské maslo obsahuje okrem tukovej zložky (väčšinou 82%), aj zložku sacharidovú (mliečny cukor – laktózu). Ďalšie potraviny zahŕňajú každú zo živín (obilné zrná, strukoviny, orechy)= majú sacharidovú, bielkovinovú, aj tukovú zložku. Takéto potraviny voláme komplexné. Podľa toho, ktorá zložka je zastúpená v najväčšej miere, tam tieto potraviny potom priradíme.

Najviac potravín sa radí k sacharidom, sú to: všetky druhy sladidiel (klasický aj trstinový cukor, sirupy, stévia, výťažky z ovocia, fruktózový sirup, …), všetky obilniny a výrobky z nich, strukoviny, zelenina a ovocie

Bielkoviny: všetky druhy mäsa a výrobky z nich, ryby  a morské plody, vajcia, mliečne výrobky s vysokým obsahom bielkovín (niektoré druhy syrov)

Tuky: živočíšne aj rastlinné, margaríny, orechy, semená, olejnaté ovocie, mliečne výrobky s vysokým obsahom tuku

Načo sú mi takéto informácie?

Prvý dôvod je veľmi prostý. Náš organizmus potrebuje mať vyrovnaný a hlavne dostatočný príjem všetkých troch živín. (Ak teda máme záujem udržiavať sa v dobrej forme a zdraví). Vôbec pritom nemusíme byť športovci. V prípade, že príjem živín je postavený jednostranne, vystavujeme sa problémom typu:

ÚNAVA, PODVÝŽIVA, NEZÁUJEM O AKTIVITY, VRÁSKY A PREDČASNÉ ZNÁMKY STARNUTIA, OSLABOVANIE VNÚTORNÝCH ORGÁNOV, ČASTÉ JEDENIE, NEUSTÁLY HLAD, CHUTE NA SLADKÉ. Možno to znie čudne, ale tiež PRIBERANIE bez navyšovania porcií.

Druhým dôvodom je, že informácie o základných živinách využijete pri nakupovaní. Nestane sa vám, že namiesto plánovaného nákupu bielkovín prinesiete domov sacharidy.  Ako je to možné? Tu je príklad: niektoré druhy mäsových výrobkov majú nízky podiel mäsa a vysoký podiel múky alebo sóje 🙁 .

Ako príklad uvádzam jedálniček, ktorý bol základom aj mojej stravy niekedy v minulosti. Prevažujú  sacharidové zložky a potraviny bez živín – priemyselne spracované, navyše plné Éčiek. Nečudo, že som bola neustále hladná a potrebovala jesť každé dve hodiny.

zakladne ziviny

Pokiaľ si viete jedlo správne zostaviť, hlad sa často dostaví až o 5 až 6 hodín. Okrem toho vôbec nie je taký nástojčivý a „vlčí“, že potrebujete okamžite zjesť čokoľvek z chladničky. Častokrát sa stane, že celkom na hlad zabudnete. Telo dobre zásobené skutočnými živinami>> dokáže pracovať aj v prípade, že počas dňa jedno jedlo vynecháte.

V paleo stravovaní sa využíva poznatok, že tuky sú pre telo oveľa efektívnejším palivom. Z jedného gramu tuku získa telo 9 kalórií, naproti tomu z jedného gramu sacharidov len 4 kalórie. Paleo jedálniček zohľadňuje dennú fyzickú aktivitu, vek, výšku a to všetko nastavené na ideálne BMI.

paleo jedálniček

Nemusíte sa hneď pustiť do 2 jedál denne ako je to na tomto obrázku. Ak ste doteraz svoje stravovanie zanedbávali a fungovali na priemyselne upravených potravinách, kľudne zaraďte aj plnohodnotné raňajky. V tomto článku>> máte 9 rôznych možností na jedno jedlo, ktoré vás zasýti minimálne do obeda a to bez pocitu hladu.

A ako je to s minerálmi a vitamínmi?

Vitamíny a minerály konzumujeme v malom až stopovom množstve – stretnete sa s nimi aj pod pojmom MIKROŽIVINY alebo mikronutriety. Podieľajú sa na správnom fungovaní telesných funkcií. Účelom mikroživín, nie je generovať energiu ale podporovať širokú škálu dôležitých bilogických funkcií. Obvykle ich nekonzumujeme samostatne, ale sú prirodzenou súčasťou bielkovín, sacharidov a tukov. Výber jedla plného mikroživín je kľúčový. Pokiaľ si doprajeme základné potraviny, nebude potrebné, aby sme kupovali syntetické vitamíny a minerály, pretože naša strava ich bude obsahovať automaticky. Viac o základných potravinách nájdete aj v tomto článku>>

Zopakujme si:

Každé jedlo tvoria základné živiny ako bielkoviny, sacharidy a tuky. Voláme ich MAKROŽIVINY (makronutrienty). Konzumujeme ich vo veľkom množstve, zabezpečujú rast, obnovu buniek a správne fungovanie organizmu. Makronutrienty nám dodávajú energiu. Súčasťou makroživín sú mikroživiny (minerály ,vitamíny, fytonutrienty).

Konzumáciou kvalitných a plnohodnotných MAKROŽIVÍN si automaticky zabezpečím doplnenie všetkých potrebných vitamínov a minerálov.

 

Monika Komorášová
Tranformatíny kouč & špecialista na nízkosacharidové stravovanie. Fascinuje ma ako malá úprava jedálneho lístka môže v človeku prebudiť proces uzdravenia v súčinnosti s pochopením ako funguje ľudská myseľ. Po 17 ročnom hľadaní som konečne našla spôsob ako sa vyliečiť zo zdravotných problémov. Preto som na svojich web stránkach vytvorila projekt Cítim sa skvelo. Rada inšpirujem ľudí variť si jedlo podľa vlastných nápadov. Som autorka knihy TAJNÉ TROMFY ZELENINY>> Ak vás zaujíma môj príbeh možete si ho prečítať tu>>
Komentáre
  1. Jitka píše:

    Ahoj Moni,
    moc pěkně zpracované..jako vždy..! V běžném týdnu jsem šikovná 🙂 a stravuji se snad dobře-makám na tom už od léta, co jsme se poznaly, však víš..
    Nicméně oblast ani ne tak sportu samotného-tam se to dá krásně zvládnout-to už mám vyzkoušené, jako spíše zvýšené nároky na organismus na závodech mě pořád trápí a při závodech u sebe „rychlé cukry“ mám. Už jenom po vyslovení tři dva jedna start ze sebe dostaneš naráz tolik sil.. 🙂 a celkově během závodů se „maká“ jinak než na výletě na kole.. Takže pokud budeš mít vysledované nějaké poznatky, poděl se 🙂 Děkuji Jitka

    • Monika Komorášová píše:

      Ahoj Jitko, ďakujem za komentár. Samozrejeme postupne budem vkladať aj poznatky v tomto smere. Čo nestíham spracovať ja osobne, bude pridané od ľudí, ktorí majú dlhdobejšie skúsenosti v oblasti nízkosacharidového stravovania a športu a vložím ich na FB stránku 🙂

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.