Lepok a kazeín ako problematické zložky potravín.

Prečo nestačí pri zdravotných problémoch spojených s trávením vylúčiť len lepok? Pretože lepok a kazeín nie sú jedinou príčinou takýchto ťažkostí. Tých problematických zložiek v potravinách je oveľa viac. Najčastejšie ste však počuli práve o týchto dvoch a to oprávnene. Ak má človek nejaké „patálie“ s trávením a imunitou, po vyradení lepku a kazeínu sa človeku výrazne uľaví.

Chcete vedieť prečo je to tak a či lepok a kazeín sú naozaj zodpovedné za vaše „trápenie“? Možno radi pátrate po dôvodoch, presne tak ako ja 🙂

Lepok, kazeín a čo ešte?

Prečo je potrebné vedieť o problematických zložkách potravy? Možno preto, že:
– spôsobujú nedostatočnú činnosť žalúdka = zlé trávenie, nafukovanie, kŕče, reflux
– prijatá potrava sa správne alebo naopak vôbec nevstrebáva = telo je podvyživené a unavené
– vznikne črevná dysbióza (nerovnováha v črevnej flóre) = premnožené kvasinky a oportunistické baktérie
– poškodzujú črevnú výstelku a otvárajú tesné spojenia = cez presakujúce črevo sa do krvi dostávajú toxické látky
Poďme sa teda spoločne pozrieť postupne na všetky problematické látky v potravinách.

LEPOK

= je zmes bielkovín pozostávajúca z peptidov, gliadínu a glutenínu. Jeho označenie glutén pochádza z latinského názvu označujúceho lepidlo. Toto pomenovanie je veľmi výstižné. Lepok z obilnín dokáže veľmi ľahko kontaminovať iné potraviny, zostáva na nádobách, ktoré používame denne a naše telo lepok dokáže vstrebať aj cez kožu napríklad z kozmetických prípravkov. Lepok sa však bežne pridáva do mäsových výrobkov, mliečnych výrobkov, skrátka všade tam, kde sa nejedná o základnú potravinu (nespracovanú potravinovým priemyslom).
Lepok je skrátka všade a dokáže spôsobiť nemalé problémy nielen celiatikom, ale aj ľudom s tráviacimi problémami, alergiou, či precitlivenosťou. Je jedným z faktorov, ktoré spôsobujú presakujúce črevo.

LEKTÍNY

= sú bielkoviny, ktoré na seba viažu sacharidy (pomáhajú udržať dve sacharidové molekuly spolu). Sú obsiahnuté v každej potravine, ale obzvlášť problematický je typ nazývaný prolamín. Chová sa podobne ako lepok, poškodzuje črevo a stimuluje imunitný systém. Hojne sa vyskytuje v quinoi, kukurici, ovse a strukovinách.

Lektiny v strukovinách sa dajú do istej miery zničiť namáčaním a dlhým varením. Existuje však strukovina, ktorá sa tomuto vymyká – ARAŠIDY. Lektíny v arašidách sa teplom nezničia, sú nestráviteľné a dokážu preniknúť do krvi, kde následne vyvolávajú imunitnú alebo alergickú reakciu.

SOLANÍN

= bielkovina so zápalovým účinkom. Obsahujú ho ľuľkovité plody ako paradajky, paprika, zemiaky a baklažán. Tieto plody zároveň obsahujú aj lektín vo zvýšenej miere.

AGLUTINÍNY

= typ bielkovín, ktoré majú podobné lepivé vlastnosti. Nachádzajú sa prevažne v obilninách a strukovinách (aj sóji), Sú prirodzenou súčasťou ochranného mechanizmu všetkých semien, ktoré sa pomocou nich bránia, aby neboli strávené.

Semená majú ale aj iné ochranné faktory na to, aby neboli strávené. Sú to:

Inhibítory amyláz – blokujú enzýmy na štiepenie sacharidov
Inhibítory proteáz – blokujú enzýmy na štiepenie bielkovín

Tým, že blokujú tieto enzýmy sa stane to, že potrava sa dostatočne nerozloží a poskytne pastvu patogénnym baktériám. To vedie k črevnej dysbióze – premnoženiu patogénnych baktérií a k syndrómu bakteriálneho prerastania v tenkom čreve (SIBO) alebo premnoženiu kvasiniek.

Tieto inhibítory (alebo aj fytáty) môžu tiež aktivovať imunitný systém. Nazývajú sa tiež „antinutrienty“ a to z dôvodu, že blokujú schopnosť vstrebávať živiny.

Aglutiníny sa vyskytujú aj v semenách, jadrách a orechoch a to je dôvod prečo sa pri autoimunitných chorobách nekonzumujú!

SAPONÍNY

= obsahujú ich všetky rastliny, ale niektoré majú obzvlášť vysokú hladinu. Sú to strukoviny, pseudoobilniny (quinoa, amarant, pohánka) a ľuľkovité plody. Ľuľkovité plody majú naviac skupinu saponínov zvanú ako glykoalkaloidy, ktoré dokážu prispievať k autoimunite.

LYSOZÝM

= látka, ktorú si organizmus zamieňa za lepok z dôvodu skríženej reaktívnej reakcie. Obsahuje ho vaječný bielok, preto sa pri eliminačných diétach vajcia na určité obdobie neodporúčajú. (minimálne 30 dní)

kazein

Lepok a kazeín

KAZEÍN

= je mliečna bielkovina, ktorá sa svojou štruktúrou podobá na lepok. Niektorí ľudia kazeín nedokážu stráviť a toto neúplné štiepenie vykazuje ópioidnú aktivitu. Je to spôsobené látkou kazemorfín (vzniká pri nedostaočnom trávení kazeínu), ktorá v organizme spôsobuje reakcie ako po užití ópia a môže ovplyvniť neurologické funkcie.

Látka podobná ópiu vzniká aj pri nedostatočnom trávení obilnín. Nazýva sa gladiomorfín a aj v malom množstve môže spôsobovať točenie hlavy, slabosť a nevysvetliteľnú únavu. Viac o pôsobení opioidných látok sa dozviete v knihe Dr. Natashy Campbell: Syndróm trávenia a psychológie, ktorú máte k dispozícii v súboroch mojej skupiny Protizápalové stravovanie>> alebo je bežne dostupná na internete.

Poďme na také malé zhrnutie v ktorých potravinách sa nachádzajú problematické zložky potravín. Väčšina z nich je obsiahnutá práve v strukovinách a hlavne obilninách a výrobkoch z nich – je jedno či s lepkom (pšenica, raž, jačmeň) alebo bez lepku (kukurica, quinoa, ovos, pšeno, pohánka, amarant).
Aglutitníny sú obsiahnuté okrem toho aj vo všetkých orechoch, jadrách a semenách (tekvicové, ľanové, slnečnicové, konopné, makové, ..).
A na solanín v paradajkách, paprikách, zemiakoch a baklažánoch si treba dať rovnako pozor ako na lysozóm vo vajciach na určité obdobie – väčšinou je to do vymiznutia akútnych zápalov – minimálne však 30 dní.
No a ešte to mlieko! Tu platí trpezlivosť – po sfunkčnení trávenia, bude konzumácia dlhozrejúcich syrov a kyslomliečnych výrobkov opäť možná. Pritom dosiahnuť správne trávenie nie je vôbec zložité – stačí na niekoľko mesiacov vynechať zápalové potraviny>>

Kedy sa vyhnúť problematickým potravinám

Zdravý človek a človek, ktorý nemá tráviace problémy nemusí pri konzumácii týchto zložiek pociťovať žiadny problém. Všetky spomínané látky nemusia ani vyvolávať priame reakcie, nemusíme o nich vedieť. Pomaličky nám ničia črevnú flóru a tiež mikroklky v črevách a to spôsobuje, že naše telo nie je dostatočne zásobené živinami. Preto: nie je dôležité čo jeme, ale čo dokážeme stráviť – premeniť na živiny.

V tomto prípadne si urobte malý test – vynechajte na dva týždne problematické potraviny a pozorujte ako sa cítite po ich opätovnom zaradení. Už teraz som zvedavá na vaše experimenty. Podeľte sa s nimi, rada si ich prečítam v komentároch.

Byť dôsledný sa vyplatí!

Človek, ktorého trápia chronické bolesti a zápaly alebo dokonca autoimunitné ochorenie, by konzumáciu obilnín, strukovín a ľuľkovitých plodov mal na určité obdobie zo svojho jedálnička vylúčiť. Vaša imunita ich totiž považuje za vírus a produkuje protilátky. Nestačí vyradiť len lepok ako je to bežne prí problémoch odporúčané, pretože aj po extrahovaním lepku z obilnín ostatné problematické látky aj tak zostávajú a nedajú sa zničiť napríklad varením. Okrem toho poškodený tráviaci trakt nedokáže zložité sacharidy (obilniny, cestoviny, výrobky aj z bezlepkovej múky) spracovať a vytvára sa črevná dysbióza – nerovnováha, kedy prevažujú patologické baktérie.

Na tomto mieste si dovolím citovať z knihy Amy Myers: „V dôsledku toho, keď zjete niečo s problematickou látkou, táto môže vaše protilátky podnietiť imunitný systém k napádaniu vlastných tkanív. Našťastie, ako som to videla u mnohých pacientov, akonáhle sa imunitný systém ukľudní a podporí správnou stravou, vylieči sa črevo, imunita prestane atakovať vlastné tkanivá. Musíte byť ale ostražití – ukázalo sa, že keď zjete čo i len malé množstvo lepku a iných problematických látok, hladiny protilátok sa zdvihnú až na 3 mesiace. Ak hovorím, že sa máte vyhýbať lepku a tiež ostatným problematickým potravinám na 100%, tak tým myslím na 100%, nie na 99 %!“

Táto nedôslednosť častokrát bráni k tomu, že na svojej ceste zlepšenia zdravotného stavu nenapredujete, tak ako by ste potrebovali. A nie je to len jeden dôvod. Viem, niekedy s tým môže byť naozaj problém, chce to dôslednosť a naozaj vytrvať vo svojom zámere, preto som pre vás pripravila sprievodcu s jedálnym lístkom k tomu, aby sa všetko podarilo>>

Niekedy však nestačí mať jedálniček na 100 %, pretože byť v neustálom strese nám naozaj nesvedčí. Ako zažívať čoraz viac krásnych pocitov a začať si užívať sa dozviete na mojich prednáškach alebo akciách>>

Zdroj: Dr. Amy Myers : Autoimunitné riešenie a Natasha Campbell: Syndróm trávenia a psychológie.

Monika Komorášová
Tranformatíny kouč & špecialista na nízkosacharidové stravovanie. Fascinuje ma ako malá úprava jedálneho lístka môže v človeku prebudiť proces uzdravenia v súčinnosti s pochopením ako funguje ľudská myseľ. Po 17 ročnom hľadaní som konečne našla spôsob ako sa vyliečiť zo zdravotných problémov. Preto som na svojich web stránkach vytvorila projekt Cítim sa skvelo. Rada inšpirujem ľudí variť si jedlo podľa vlastných nápadov. Som autorka knihy TAJNÉ TROMFY ZELENINY>> Ak vás zaujíma môj príbeh možete si ho prečítať tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.