Protizápalova strava
Nízskosacharidové a protizápalové stravovanie

Protizápalové stravovanie

Špeciálna úprava jedálnička zameraná na odstránenie neprimeraných reakcií imunitného systému. Zápal totiž nemusí byť spôsobený len baktériami a vírusmi, ako sme si doteraz mysleli. Zápaly, najmä chronické, bývajú najčastejšie odozvou na nesprávne zloženie jedálneho lístka a zaťažovanie organizmu prílišnou konzumáciou sacharidov.

Aké jedlo je vhodné?

Jedlo, ktoré spĺňa parametre protizápalového stravovania, je bežne dostupné. Zložíme si ho z úplne klasických potravín ako mäso, vajcia, zelenina, orechy, ovocie s prevahou tukovej zložky.
Vždy sa jedná o skutočné jedlo bez pridaných éčok, cukru, emulgátorov, modifikovanej kukurice a sóje, nerafinované, nehydrogenizované a inak výrobným priemyslom upravované. 
Takéto jedlo nielenže spĺňa podmienky vysoko nutričného (výživného) stravovania ale spĺňa štandardy dobrého jedla.

ako začať keto stravovanie

AKO ZAČAŤ SKUTOČNÉ KETO STRAVOVANIE

Jedlo, ktoré si vyberáme podporuje:
1: Zdravú psychologickú reakciu
2: Zdravé hormonálne reakcie
3: Zdravé trávenie a črevnú mikroflóru
4: Správne fungovanie imunitného systému
a minimalizuje zápal

V prípade, že máte oslabenú imunitu, poruchy trávenia, hormonálnu nerovnováhu alebo nerovnováhu v črevnej mikroflóre (premnožené kvasinky), dá sa to napraviť jednoduchou úpravou jedálneho lístka a zaradiť do neho potraviny, ktoré uvedené štandardy spĺňajú. Riešením je protizápalové stravovanie, ktoré môže mať rôzne podoby od paleo, nízkosacharidového, SCD, GAPS, autoimunitný protokol, až po keto stravovanie.
Tou najúčinnejšou verziou je práve Keto stravovanie>>

Čo spôsobuje zápal?

  • Konzumácia priemyselne spracovných potravín
    Každá forma spracovania mení chemickú a biologickú štruktúru prírodných potravín. Naše telá nie sú uspôsobené spracovávať tieto zmenené potraviny! Čím viac sa potraviny menia, tým viac výživných látok sa z nich stráca a tým viac sa mení ich chemická štruktúra. Okrem nutrientov však strácajú aj svoje ďalšie charakteristiky: chuť, vôňu a farbu. Aby sa to vykompenzovalo, pridávajú sa rôzne chemikálie: vylepšovače chuti, farbivá, rôzne „éčka“ (E-čísla), aditíva a konzervačné látky.
  • Konzumácia potravín, ktoré oslabujú činnosť trávenia
    Okrem chemicky upravených potravín existujú potraviny, ktoré nám svojimi vlastnosťami narušujú tvorbu sekrétov, ktoré si trávenie vyžaduje. Potrava preniká nižšie do tráviaceho traktu nedokonale strávená a jednak narušuje črevnú výstelku (Syndróm deravého čreva) a umožňuje preskupenie baktérií (Syndróm prerastania baktérií SIBO) Tieto potraviny sú prevažne rastlinného pôvodu a nesú si v sebe antinutirenty. Medzi najznámejšie patrí lepok a lektíny.
  • Nesprávne pomery makroživín
    Dnešná strava postavená na sacharidoch prináša so sebou riziko vzniku inzulínovej rezistencie. Nadmerný príjem sacharidov neustále vzbudzuje tvorbu hormónu inzulín na udržanie rovnomernej hladiny glukózy. Chronicky vysoká hladina inzulínu podporuje zdravotný problém, ktorému sa hovorí systémový zápal. Odborníci si stále viac uvedomujú, že tento zápal je vlastne koreňom všetkých ochorení a dysfunkcií v tele.

Stačí pochopiť súvislosti

Skutočné potraviny

Skutočné potraviny

Človek sa neustále niečomu prispôsobuje. Pochopenie súvislostí medzi tým, ako niečo funguje a následným prispôsobením, nám uľahčuje život. Ako príklad uvediem počasie. Svoje oblečenie prispôsobíme tomu, v akých podmienkach budeme tráviť deň - vyhnem sa tak podchladeniu, či premoknutiu. 
Čo myslíte, je potrebné prispôsobiť svoje stravovanie tomu, v akej sme momentálnej zdravotnej kondícii? Určite nemusím nikomu vysvetľovať, že kvalita jedla má priamu súvislosť s našou kondíciou. Tieto vedomosti sa už dávno využívajú ako v športe, tak v medicíne.

Tak prečo to nevyužiť aj v bežnom živote a nezjednodušiť si ho. 🙂 Veľká väčšina ľudí dnes trpí takzvaným systémovým zápalom, za ktorým sú choroby ako: ADD/ADHD, akné, alergie, artritída, astma, bolesti hlavy, kĺbov, svalov, úzkosť, depresia, ekzém, kardiovaskulárne ochorenia, kyslý reflux, nedostatok vitamínu B12, nadváha, problémy so spánkom, trávením, SIBO, suché oči, únava, studené končatiny, vypadávanie vlasov, nesústredenosť alebo zahmlené myslenie, zápal pankreasu, chronický zápal močových ciest a žlčové kamene. Všetko toto sú varovné príznaky preťaženej imunity a avizujú možný vznik autoimunitného ochorenia.

Čo je zápal a čo má spoločné s imunitou?

Naše okolité prostredie je plné baktérií, pliesní, parazitov a vírusov, ktoré by nám mohli škodiť. Ľudský organizmus je špičkovo vybavený na to, aby týmto „protivníkom“ mohol čeliť. Máme dokonale prepracovaný imunitný systém, ktorý nedovolí škodlivým baktériám preniknúť do nášho tela.
Ak sa napríklad porežeme na nejakom hrdzavom predmete, okamžite vyšle obranu na zabránenie vzniku infekcie. Celý tento proces môže byť sprevádzaný zápalom v oblasti postihnutého miesta. Ak sa zápal odohráva na jednom mieste, nazývame ho lokálny. Takýto zápal napomáha k vyliečeniu a rýchlo odoznie – je krátkodobý.
Krátkodobý zápal vznikne aj pri reakcii imunitného systému na bežné ochorenia ako angína, zápaly dýchacích ciest, dutín, chrípka – rozdiel je v tom, že zápal je rozšírený po celom tele – je charakteristický vysokou aktivitou imunity a väčšinou sa nezaobíde bez zvýšenej teploty – v tomto prípade ide o akútny systémový zápal.
V obidvoch prípadoch sa imunitné bunky po odoznení vrátia k štandardným povinnostiam a zabezpečujú ochranu pred „protivníkmi“.
Naša imunita je ako ochranka, stráži, aby nič podozrivé do tela nepreniklo. A ak prenikne, urobí výjazd a zlikviduje to. Po výjazde regeneruje a zabezpečuje opravy.

Systémový zápal

Nízkosacharidové stravovanie

Je za väčšinu chronických ochorení zodpovedný systémový zápal?

Čo sa deje s imunitou, ak trpíme chronickým zápalom? Ak je niečo v neporiadku mesiace, roky? Chronický systémový zápal predstavuje dlhodobú aktivitu imunitného systému a týka sa celého tela. (Zrejme tá ochranka bude z toho permanentného výjazdu poriadne vyčerpaná, slabá, nesústredená, pretože nemá čas na regeneráciu).
Niekedy je veľmi zložité odhaliť preťaženie imunitného systému, pretože zápal nie je vidieť. Stačí si však všimnúť signály, ktoré vám dáva telo. Preťaženie imunitného systému nám môžu signalizovať aj časté bolesti hlavy, únava, nafukovanie, zlé trávenie, priberanie a iné "drobnosti", na ktoré sme si už zvykli a považujeme ich za normálne.

Dobrá imunita zásadným spôsobom ovplyvňuje kvalitu nášho života. Je dokázané, že má priamu súvislosť so stavom našej tráviacej sústavy. Ak máme nespoľahlivý tráviaci systém (nafukovanie, ťažoba, plynatosť, hnačky, syndróm prerastania čreva črevnými baktériami- SIBO), do tela sa dostávajú látky, ktoré by sa tam za normálnych okolností nedostali. Imunitný systém tieto látky považuje za „protivníka“ a aktivuje sa. Viete si ale predstaviť, aký musí byť preťažený z toľkých výjazdov spôsobených len tým, že jeme?

Preto najvhodnejším, najjednoduchším a najprirodzenejším opatrením je zabezpečiť opravu tráviaceho traktu za pomoci vhodne zvoleného jedla. A na to nám poslúži práve protizápalové stravovanie a to vo forme keto stravovania.

Inzulínová rezistencia

inzulínová rezistencia

Každý prísun sacharidov (u niekoho aj 7 x denne) sa automaticky v tele zmení na glukózu. Je úplne jedno aký sacharid to je - či ide o sacharid (cukor) v priemyselne spracovanom výrobku, racionálnom pečive, naturálnej ryži, ovocí, káve s dvomi lyžičkami trstinového cukru alebo nejakého moderného sladidla. Telo túto substanciu vždy premení na krvný cukor - glukózu.
Pretože vysoké hladiny glukózy sú pre telo toxické (následky môžete pozorovať u cukrovkárov), hormón inzulín by sa mal postarať prostredníctvom buniek o uloženie glukózy mimo krvného riečišťa.  Toto sa pri každodennom nadmernom prílive cukru prestane diať a mechanizmus sa stane nefunkčný. Inzulínová rezistencia znamená, že bunky nie sú schopné "počúvať" pokyny inzulínu a odoberať glukózu.  Toto má za následok ďalšiu kaskádu zdravotných problémov spojených s poruchami metabolizmu, zápalmi, oxidačným stresom. Ako opraviť tieto metabolické procesy sa dočítate tu>>
PS: proces je pre pochopenie podaný zjednodušenie

Hlavné benefity

Protizápalovým stravovaním odstránime hlavnú príčinu zápalu. Všetky ostatné metódy sú zamerané na zmiernenie alebo odstránenie následkov, čo znamená že sú účinné len krátkodobo alebo vôbec.
Ďalšie benefity:
- nárast energie, výkonnosti a chuti do života
- zlepšenie trávenia
- návrat k prirodzeným chutiam
- vyformovanie postavy (ukladanie tuku je totiž jedným z ukazovateľov systémového zápalu)
- posilnenie imunity
- celkové omladnutie
- rýchlejšia regenerácia
- zlepšenie pleti
- manažment jedla - kvalitné jedlo vám poskytne zasýtenie na dlhé obdobie
- prevencia civilizačných ochorení
- zlepšenie črevnej a ústnej mikroflóry
- hormonálna a psychická rovnováha