Paleo stravovanie – ako začať?

Konečne prišiel deň „D“! Rozhodli ste sa vykročiť a zmeniť svoj životný štýl k lepšiemu. Paleo stravovanie – možno ste si už  niečo o ňom prečítali a niečo sa dopočuli, ale neviete to celé uviesť do praxe? Vôbec si neviete predstaviť, čo budete jesť a pýtate sa:

Dá sa vôbec fungovať bez pečiva, cereálií, cestovín, či croissantov?

Spočiatku sa to môže javiť ako niečo nereálne, pretože naša myseľ je navyknutá rozmýšľať nejako takto: Čo si dnes dám? V tom momente môj mozog začne vyhľadávať už poznané varianty.

Naším zvykom je v obchode automaticky siahnuť po pečive a prikúpiť k nemu šunku, salámu, párky, či nátierky. Má to viaceré výhody: je to rýchle, zasýti nás to a je to hneď pripravené ku konzumácii.

Pre paleo stravovanie je však pečivo a cereálie tabu. A tak predstava, že mám niečo jesť bez chleba (cereálií) ma značne znepokojí. Veď jesť samostatné vajíčka/ šunku/ syr/ nátierku/ slaninu/ klobásu/ párky/tresku a nezajedať to pečivom – to som ešte nikdy neskúsil (možno iba na nejakom večierku alebo návšteve si doprajeme). V hlave mi hneď naskočí niekoľko ďalších otáznikov.

Keď nebudem jesť pečivo – nebude mi po jedle zle?

Nezjem tej drahej šunky, mäsa, masla, syru, vajec podstatne viac?

Ubezpečujem vás, že ani jedno, ani druhé sa nestane. Naše telo je dokonalejšie, než si myslíme. Pri konzumácii plnohodnotnej stravy nám dá vedieť o pocite sýtosti včas. (Postará sa o to hormón nasýtenia – leptín). V skutočnosti zjeme menšiu porciu a pocit hladu sa dostaví neskôr, pretože sme sa zásobili dostatočným množstvom bielkovín a tukov.

Naproti tomu pri konzumácii prázdnych rafinovaných potravín ako múka, cereálie a cukor (povenujeme sa im v ďalšom článku) budeme na zasýtenie potrebovať oveľa viac jedla. Po konzumácii potravín s nízkou výživovou hodnotou príde pocit hladu na človeka oveľa skôr.

Ale odkiaľ zoberiem sacharidy, keď nebudem jesť pečivo, cereálie, ryžu, zemiaky, knedlíky, ani cestoviny? Jednoducho ich nahradím inými sacharidmi. V našom prípade zeleninou.

Práve v tomto momente sa ľudia akoby „zaseknú“ a niektorým to vôbec nejde do hlavy. Ako sa chlieb dá nahradiť zeleninou? Celkom vás chápem. Ak vaše uvažovanie fungovalo doteraz smerom – pečivo a k nemu niečo (šunka a paradajka), tak to nové chápanie môže byť zložité.

Ako vyzerá paleo nákup

Skôr, ako sa pustíte do paleo stravovania, je potrebné nahliadnuť na jedlo z iného uhla. Nie čo s čím jesť, ale aký prínos má pre náš organizmus konkrétna potravina. V prvom rade je dôležité rozoznať, ktoré potraviny označujeme ako základné a ktoré ako výrobky. Je v tom totiž veľký rozdiel, čo sa týka výživovej hodnoty. Tieto informácie vám umožnia viac sa zamyslieť nad tým, čo vkladáte pri nákupe do košíka a z čoho si následne urobíte jedlo.

A tu sa to predsa začína – potrebujeme sa zásobiť kvalitnými potravinami.

V prvom kroku sa teda naučíme vyberať pre seba kvalitné potraviny. V regáloch totiž nájdeme všetko možné. Obchodníci nás na kúpu lákajú reklamou, využívajú zľavy, farebné obaly, presvedčivé nadpisy ako: zdravé, fit, bez cukru 0% tuku,.. Všetko vymenované je pre výber kvalitnej suroviny nepodstatné. Na čo sa teda zamerať? Pri nákupe by nám malo pomôcť nasledovné rozdelenie.

Pohľad na potraviny z hľadiska ich spracovania

Je to rozdelenie podľa toho, ako sa s potravinou nakladá, pokým príde k spotrebiteľovi. Pretože platí rovnica, čím náročnejšie spracovanie, tým menej živín. V obchode nájdeme potraviny, ktoré môžeme zaradiť do 3 skupín:

Základné potraviny – potraviny, ktoré neprešli spracovaním. Sú to: čerstvé mäso, ryby, vajcia, mlieko, strukoviny, ovocie, zelenina, orechy, semená. Oobilniny v celosti so šupkou. a strukoviny síce patria k základným surovinám ale paleo stravníci ich nejedia. Prečo je tomu tak nájdete podrobne rozpísané v tomto článku>>. Základné potraviny sú tie, na ktoré by sme sa mali zamerať – obsahujú totiž základný komplex živín v prirodzenej podobe, tak ako ich pre nás stvorila príroda.

Prirodzene spracované potraviny – jedná sa o základné potraviny, ktoré prešli prirodzeným procesom na zachovanie trvanlivosti. Je to predovšetkým mrazenie, tepelná úprava, sušenie, lisovanie, údenie, kvasenie – fermentácia, sterilizácia bez pridania umelých konzervantov alebo cukru.

Priemyselne upravené potraviny. Tieto majú dve základné podoby:

  1. Výrobky – obsahujú niektorú zo základných zložiek a k nej je niečo pridané. Napríklad: diétna saláma je vyrobená zo základnej zložky, ktorou je mäso a k nemu je pridaná múka, škrob, éčka, … To isté sa udeje s mliečnym výrobkom, kedy sa zo sušeného mlieka, škrobu, emulgátorov, konzervantov a cukru zabaleného do farebnej krabičky stane potravina.
  2. Rafinované potraviny – zo základnej potraviny (cukrovej repy alebo trstiny) sa vyrobí cukor. Rafinácia je chemický proces, ktorý zbavuje základnú potravinu nežiadúcich zložiek. Tieto zložky sú však zdrojom minerálov, vody, vlákniny. Zo základnej potraviny ostane len výťažok. Proces rafinácie je využívaný aj pri výrobe sladidiel z iných surovín: zo zemiakov, kukurice a tiež pri výrobe fruktózových sirupov a oleja. Rovnako je to aj s obilninami, ktoré sú po zbavení obalu a klíčku (aj lepku) pomleté na múku.

Obidve podoby priemyselne upravených potravín sú pre náš organizmus záťažou. Keď z potraviny vyextrahujeme len nejakú zložku, je to vysoko koncentrované a telo si s tým nevie poradiť. Chýbajú tam ostatné zložky, napríklad minerály a telo ich potom zoberie z iných zdrojov (napr. kostí).

Ak zase „pozliepame“ niečo z 8 a viac zložiek len preto, aby z toho vznikol lacný výrobok, vôbec to neznamená, že to bude lacné. Verte mi– chýbajúce živiny potom potrebujeme doplniť inak: výživovými doplnkami, energetickými nápojmi, vitamínmi a minerálmi z lekární.  To znamená, že namiesto jednej poriadnej potraviny, kupujeme viac potravín a vydáme viac prostriedkov. Navyše k takémuto „prázdnemu a lacnému“ výrobku dostaneme extra porciu chémie v podobe éčok.

Tabuľka základné potraviny

Na čo sa sústrediť pri nakupovaní potravín?

Je to jednoduché – kupujte základné potraviny! Nájdete ich v zelenej časti tabuľky. Rozoznáme ich tak, že nemajú obal ani nálepku so zložením. Nemusíme teda strácať čas kontrolou etikiet v obchode. V zásade sa jedná o čerstvé mäso, ryby, vajíčka, orechy, zeleninu a ovocie.

Zo spracovaných potravín nakupujte len výrobky spracované tradičným spôsobom (výrobky v sivom stĺpci).

Ako nevýhoda sa pre nás, uponáhľaných, môže javiť to, že pred konzumáciou potrebujeme väčšinu z týchto potravín tepelne upraviť. Ale nezúfajte! Táto nevýhoda sa vo finále premení na výhodu vo forme väčšej energie a chuti do života.

Dôležité: priemyselne upravené potraviny stratili chemickou úpravou takmer všetky živiny – označujeme ich ako „prázdne“ a teda nezasluhujú si pri nakupovaní našu pozornosť – nájdete ich v červenej časti tabuľky. Navyše kontrola etikiet a čítanie zloženia výrobkov vás môže poriadne otráviť.

ÚLOHA:

  1. Skontrolujte chladničku a špajzu a s nevhodnými potravinami sa rozlúčte.
  2. Pri najbližšom nákupe vložte do košíka len základné potraviny a potraviny vyrobené alebo konzervované prirodzeným spôsobom.

Ako pomôcku využite tabuľku, ktorú si môžete zdarma stiahnuť tu : Tabuľka Základné potraviny

Jednou z možností je tiež prísť priamo na zážitkový kurz paleo varenia. Viac informácií o kurze nájdete tu>>

Po zvládnutí nákupu si môžete pripraviť chutné jedlo z čerstvých potravín. Zvládnete ho v troch jednoduchých krokoch za pomoci Ťaháku zdarma. Pamätajte nepotrebujete zložité recepty, potrebujete používať vlastnú fantáziu, ktorú máte vždy po ruke.

Ťahák na rýchle večere

Monika Komorášová
Tranformatíny kouč & špecialista na nízkosacharidové stravovanie. Fascinuje ma ako malá úprava jedálneho lístka môže v človeku prebudiť proces uzdravenia v súčinnosti s pochopením ako funguje ľudská myseľ. Po 17 ročnom hľadaní som konečne našla spôsob ako sa vyliečiť zo zdravotných problémov. Preto som na svojich web stránkach vytvorila projekt Cítim sa skvelo. Rada inšpirujem ľudí variť si jedlo podľa vlastných nápadov. Som autorka knihy TAJNÉ TROMFY ZELENINY>> Ak vás zaujíma môj príbeh možete si ho prečítať tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.