Zelenina surová alebo tepelne upravená?

Každý z nás má určitú mieru poznania, zvykov alebo presvedčení a podľa toho sa správa. Je to tak aj z jedlom. Ak sme presvedčení o výnimočnosti napríklad paradajok, tak ich budeme v hojnom počte konzumovať. Ak som v detstve konzumovala len mrkvu z polievky, tak v dospelosti to budem robiť tiež.

Ibaže ak nám príde do cesty niečo, kvôli čomu chceme alebo potrebujeme stravovacie návyky meniť, začneme hľadať informácie. Poradíme sa s googlom a obzory sa nám rozšíria. Lenže, čo keď si niektoré informácie protirečia?

Tak napríklad: Vegetarián a vegán si s úpravou zeleniny ťažkú hlavu nerobí. Vitarián konzumuje iba surovú stravu. Makrobiotik väčšinou zeleninu tepelne upravuje. Čo je správne? Variť alebo nevariť?

Pomôže sedliacky rozum?

Tak schválne, prídete domov uzimený, líca vyštípané od mrazu a máte skrehnuté ruky. Čo si dáte?

  1. Šalát z čerstvej zeleniny
  2. Horúcu zeleninovú polievku

Je to tak, horúca polievka nám do tela vráti teplo. Nerozmýšľame nad tým, či sú v nej nejaké vitamíny. Jednáme podľa toho, čo práve potrebujeme, aby sme sa znovu dostali „do normálu“ (rovnováhy). Je zrejmé, že sa počas horúcich letných dní zachováme inak. Na to, prečo sa náš organizmus prispôsobuje prírode dostanete odpovede  v článku o striedaní cyklov v prírode a v našom živote.

Variť alebo nevariť?

Pozrime sa na to z hľadiska nášho trávenia. Zelenina je zložená prevažne z vody, vlákniny a minerálov (áno obsahuje aj sacharidy, tuky a iné zložky). Minerály sú naviazané na vlákninu. Táto je pomerne zložitá a náš organizmus nemá schopnosť v surovom stave ju celkom rozložiť .

Tak sa stane, že živiny odchádzajú z tela von bez úžitku. Tepelnou úpravou sa štruktúra vlákniny naruší a minerály sú tak prístupnejšie.  Pri varení je dôležité používať kvalitný tuk.  Niektoré vitamíny (A,D,E,K, ako vieme, sa vstrebávajú len za pomoci prítomnosti tuku.

Ale čo s vitamínmi, ktoré sa tepelnou úpravou  ničia?   Vyriešime to jednoducho:  na tanier si dáme  aj surovú zeleninu, ktorá nám dodá vitálnu energiu. Na to, aby sme ešte zvýšili možnosť nášho organizmu vyťažiť zo zeleniny čo najviac, používame úpravu, o ktorej hovorí nasledujúci článok>>

Pomer medzi tepelne upravenou a surovou zeleninou sa mení v závislosti od ročného obdobia. Na súvislosti medzi človekom a ročným obdobím nájdete  odpovede v knihe TAJNÉ TROMFY ZELENINY.

Zhrnutie: Minerály a stopové prvky získame ľahšie z tepelne upravenej zeleniny a vitamíny zo zeleniny surovej.

Čo si o tom myslíte?  Napíšte mi dole pod článok do komentárov.

 

 

Monika Komorášová
Tranformatíny kouč & špecialista na nízkosacharidové stravovanie. Fascinuje ma ako malá úprava jedálneho lístka môže v človeku prebudiť proces uzdravenia v súčinnosti s pochopením ako funguje ľudská myseľ. Po 17 ročnom hľadaní som konečne našla spôsob ako sa vyliečiť zo zdravotných problémov. Preto som na svojich web stránkach vytvorila projekt Cítim sa skvelo. Rada inšpirujem ľudí variť si jedlo podľa vlastných nápadov. Som autorka knihy TAJNÉ TROMFY ZELENINY>> Ak vás zaujíma môj príbeh možete si ho prečítať tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.