Prvá skúsenosť s Carnivore diet

A je to vonku! Už je to viac ako 365 dní, čo nekonzumujem nič z rastlinnej ríše. Moje stravovanie je založené len a len na živočíšnych produktoch. Vo svete je tento typ výživy známy pod názvom Carnivore diet (CD).

Vo februári 2020 som si povedala, že opäť do toho pôjdem. Po prvom nevydarenom pokuse, ktorý bolo v roku 2018, dám tomu opäť šancu. Ale poďme pekne od začiatku.

Čo je vlastne Carnivore?

Carnivore diet (výživa mäsožravca) je založená na konzumácii potravín, ktoré pochádzajú výlučne od živočíchov: svalové mäso, vnútorné orgány, živočíšny tuk, …

Môže mať rôzne podoby. Od najprísnejšej, kedy sa konzumuje len hovädzie mäso, soľ a čistá voda až po miernejšiu, ktorá okrem mäsa, rýb a vajec zahrňuje aj mäsové a mliečne výrobky, koreniny a nápoje z rastlín (káva, čaj). V niektorých prípadoch je možné vidieť aj med.

Pri tejto diéte sa samozrejme odporúča dbať na vysokú kvalitu mäsa>>. Mäso a tuk musí pochádzať zo zvierat chovaných na pasienkoch (grass fed).

Do Carnivore určite nepatria rastlinné oleje!

Najznámejšími protagonistami klasickej Carnivore diet sú: Joe Rogan, Dr.Shawn Baker, Dr. Paul Masson, Paul Saladino, MD. Nájdu sa tu však aj ženy ako L. Amber O´Hern a napr. Kelly Hogan, ktorá sa takto stravuje už 10 rokov – odporúčam nazrieť na jej instagram @kelly_hogan91.

Najznámejší Čech, ktorý sa takto stravuje je Petr Mára. Podnet na takéto stravovanie bola Ulcerózna kolitída.

Nultá skúsenosť

Moja krátka skúsenosť bola pri SCD (január 2017), pričom som vtedy ani netušila, že sa jedná o Carnivore diet. SCD a napríklad aj diéta pre pacientov s GAPS (črevný a psychologický syndróm) si v prvej fáze vyžaduje len konzumáciu mäsa a mäsových vývarov. Našťastie to trvá len týždeň a nejak som to vydržala.

A keď hovorím vydržala, myslím to doslova. Naozaj to pre mňa nebolo nič príjemné. Prechod bez akejkoľvek prípravy, obzvlášť po vysokosacharidovom stravovaní, ma potom odradil na dlhú dobu od ďalších čisto mäsových experimentov.

Až neskôr som pochopila, že dlhoročné stravovanie pozostávajúce výhradne zo sacharidov (obilniny, strukoviny, zelenina) si na ich neustály príjem vybudovalo závislosť. Telo bez nich fungovať nechcelo a neustále sa dožadovalo „dávky“. Vo výžive sa takémuto stavu hovorí strata metabolickej flexibility*.

Stav bol natoľko návykový, že môj organizmus počas celej doby vysielal signál, že toto „škrtanie cukru“ sa mu nepáči. Výsledkom bol neustály pocit hladu. Jeho prosba: „Nedávaj mi bielkoviny, chcem cukor!“ nebola vyslyšaná dokonca ani vtedy, keď mi ranná nízka hladina glukózy spôsobovala slabosť, točenie hlavy, pocity na odpadnutie a iné nepríjemnosti s tým spojené. (Dnes by som takú chybu už neurobila>>.)

POZN: Zdravý organizmus je metabolicky flexibilný, to znamená, že sa dokáže prispôsobiť. Vyrába energiu z toho, čo má práve k dispozícii. Dokáže vyrábať energiu rovnako z glukózy, mastných kyselín a dokonca aj z bielkovín formou glukoneogenézy.
Ak organizmus nedokáže fungovať bez nepretržitého prísunu cukru v akejkoľvek podobe (nielen klasický cukor ale aj komplexné sacharidy), môže sa čoskoro vyvinúť porucha metabolizmu známa pod pojmom inzulínová rezistencia.

inzulínová rezistencia
inzulínová rezistencia

O metabolickej flexibilite, v čom spočíva jej výhoda, ako zistiť či ste alebo nie ste metabolicky flexibilný a ešte oveľa viac sa dočítate tu>>

Motivácia

Aj keď sa zdalo, že už nastálo zostanem pri Autoimunitnom protokole (AIP), nikdy ma neprestalo baviť zisťovať si nové informácie. Namiesto TV relácií si oveľa radšej pozriem rozhovory s ľuďmi, ktorým sa vďaka stravovaniu podarilo zlepšiť zdravotný stav a tak som jedného dňa natrafila na veľmi zaujímavú osôbku menom Mikhaila Peterson. (nar. 1992)

Jej príbeh ma fascinoval. Na svojom webe uvádza:

“ Vo veku 22 rokov mi bola diagnostikovaná juvenilná reumatoidná artritída (od 7 rokov), depresia (od 12 rokov), bipolárna porucha typu II, idiopatická hypersomnia, borelióza, psoriáza a dyshidrotický ekzém.“

Vďaka prísnej Carnivore diet (hovädzie mäso, soľ a voda), ktorú ona nazýva Lion diet, je dnes bez príznakov. Jeden jej rozhovor (tuším s Shawn Baker, MD) ma tak nadchol, že som sa rozhodla vyskúšať to tiež. Viac o Mikhaile nájdete tu>>

Priznám sa, som človek, ktorý sa celkom ľahko namotivuje, najmä ak vidí, že by to mohlo pomôcť. Takmer vždy si poviem, že za skúsenosť nič nedám. Veľmi často robím veci nasledovne – vyskúšam a po čase vyhodnotím účinok.

Moja prvá skutočná skúsenosť

Tak som teda začala. Posledné 4 mesiace roku 2018 som jedla podľa Carnivore diet: mäso na všetky spôsoby, občas vajcia, syr a pila len vodu. Moje prvotné nadšenie však postupne vyprchalo. Vôbec som sa po jedle necítila spokojná. Nemala som žiadne tráviace problémy, len som bola stále akási hladná.

Samozrejme, ak človek cíti diskomfort, myšlienky mu hovoria: „Vzdaj to!“ No na druhej strane, ja som chcela mať čo najreálnejší obraz, či to funguje alebo nie. Takže vytýčený cieľ – ísť Carnivore do Vianoc som sa rozhodla dodržať.

Posledný mesiac som ešte sprísnila a prešla na striktnú verziu: hovädzie, soľ a voda. Čas bežal a pomaly prichádzalo obdobie vyhodnotenia mäsového experimentu. Tesne pred Vianocami som išla na krvné testy, moje CRP bolo zvýšené a tak som nemala chuť a ani dôvod pokračovať.

Na tomto mieste si neodpustím poznamenať, že nie som ten typ, čo po prvej skúsenosti konštatuje, že to nefunguje, tak ako to vidím u mnohých, čo sa snažia o zmenu stravovania.

S odstupom času musím priznať, že moje vedomosti o Carnivore boli na veľmi nízkej úrovni. Myslela som si: „ Je to jednoduché, budem jesť len mäso.“ Opak bol však pravdou, až také jednoduché to nie je a vďaka neznalosti základných princípov sa potom zdá, že tento typ stravovania nefunguje a tým nemyslím len CD. Ale to je téma na samostatný článok.

Nikdy nehovor nikdy

Život sa s nami niekedy poriadne zahrá a tentokrát to bolo hneď dvakrát.

Opäť som do toho „skočila“ – rozdiel bol v tom, že som do toho išla oveľa premyslenejšie a zvolila som si Paleoketogenicdiet (PKD)*

Tak ako ten predošlý pokus ani tento som nemala potrebu nejak zverejňovať – veď čo ak to zase neklapne – no ako to už býva, náš život je plný prekvapení a vždy vie lepšie čo, kedy a dokonca aj ako sa v našom živote udeje. Tak sa stalo, že v priebehu jedného týždňa som bola 2x oslovená na poskytnutie rozhovoru o mojom terajšom stravovaní.

  • Na prvý rozhovor ma pozval Richard Čaja, silovo kondičný tréner, ktorého nájdete na instagrame ako @richardcaja. Richard je tiež tvorca podcastov pre motiváciu na radostnejší život, kde si môžete v rámci projektu vypočuť už spomínaný rozhovor >>

Dúfam, že si oba rozhovory vychutnáte a do komentárov, prípadne priamo na e-mail: info@monikakomorasova.sk mi pošlete množstvo otázok na túto (pre mnohých kontroverznú) tému. Tento článok je prvým z cyklu – Výživa mäsožravca.

POZN: PKD je terapeutický protokol, ktorý bol vyvíjaný v rokoch 2010 až 2011 vedecko-lekárskym tímom ICMNI – International Center for Medical Nutritional Intervention (Paleomedicina Hungary). Na rozdiel od Carnivore má PKD svoje presné pravidlá nastavené tak, aby boli splnené základné biologické potreby človeka a došlo k náprave poškodeného priepustného čreva, ktoré je tou hlavnou príčinou väčšiny chronických ochorení.

Monika Komorášová
Tranformatíny kouč & špecialista na nízkosacharidové stravovanie. Fascinuje ma ako malá úprava jedálneho lístka môže v človeku prebudiť proces uzdravenia v súčinnosti s pochopením ako funguje ľudská myseľ. Po 17 ročnom hľadaní som konečne našla spôsob ako sa vyliečiť zo zdravotných problémov. Preto som na svojich web stránkach vytvorila projekt Cítim sa skvelo. Rada inšpirujem ľudí variť si jedlo podľa vlastných nápadov. Som autorka knihy TAJNÉ TROMFY ZELENINY>> Ak vás zaujíma môj príbeh možete si ho prečítať tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.