Káva a iné stimulanty

Naozaj má káva pozitívne vlastnosti? Ako na náš organizmus vplýva kofeín a iné látky obsiahnuté v kávových zrnách? Môže káva spôsobiť závislosť alebo dokonca zmenu správania? A ešte iné zaujímavosti vychádzajúce z mojich poznatkov a osobných skúseností.

Ako to celé začalo

Od istej doby bol môj spánok úplná katastrofa. Únava prichádzala zavčasu večer, potom prišiel krátky „druhý dych“ a po ňom namiesto nočného kľudu, nočný nekľud. Zaspať som zaspala, ale po krátkom čase nasledovalo niekoľkonásobné budenie sa po celú noc.

Raz mi bolo teplo, inokedy ma akoby niečo vyľakalo, z ničoho nič som sa strhla, potrebovala zmeniť polohu, mala zlé sny, jednoducho celú noc niečo. Takýto nepokojný spánok ma trápil niekoľko mesiacov.

Viete si predstaviť to ráno? Nemohla som vôbec fungovať, moja hlava odmietala rozmýšľať a telo sa vlieklo akoby som mala viac ako 100 rokov. Nechápala som, ako som ešte pred nedávnom ráno cvičila, dokonca aj vtedy, keď som chodila do práce s nástupom o 5.30 h.

Prvé podozrenie

Jedinou mojou záchranou bola ranná káva. Najprv iba obyčajná, poriadne silná, horká a samozrejme vysokokvalitná. Neskôr prišla na rad našľahaná káva s MCT olejom. Bola som presvedčená, že je to v poriadku. V poslednom období som podľahla keto stravovaniu (upraveného pre svoje AIP potreby) a tak káva + MCT olej nahradili moje raňajky.

Nejako som si nechcela pripustiť, že ranná káva môže ovplyvňovať spánok. Pritom v minulosti som kávu vôbec nepila, a keď som si príležitostne dala (oslava, večierok, svadba), tak som minimálne do tretej ráno nezaspala. Moje myšlienky však prehlušovali iné myšlienky, ktoré hovorili, že jedna „ranná káva“ nemôže účinkovať celú noc a teda určite je za tým niečo iné.

Pomôcky na spanie

Pomôcky na spanie

Dala som na radu odborníka a kúpila si nočnú masku na oči a špeciálne okuliare na elimináciu modrého svetla. K tomu nejaké doplnky. Namiesto zlepšenia sa pridalo pálenie očí, a tak som si vyhradila prácu na PC len na vybavovanie toho najnutnejšieho, a samozrejme, mimo večerných hodín. Nič sa nedialo, žiadne zlepšenie.

Je na príčine káva?

No nebola by som to ja, keby som sa nepokúsila odhaliť príčinu. Je to skrátka moja životná cesta. Povedala som si, že vyskúšam aspoň mesiac bez kávy, a následne si vyhodnotím kvalitu spánku – moderne sa to nazýva biohacking.

Vydržala som jeden deň a boli to muky, snáď každú minútu som na ňu myslela. Káva bola ako fatamorgána, normálne som cítila jej vôňu a chuť a už už som sa chystala porušiť daný sľub. Jeden deň som to zvládla, no celý ten čas som nebola schopná sa poriadne sústrediť. Nedalo sa nič robiť, iba začať druhý deň s kávou a priznať si, že toto je vážne.

Ide o závislosť >>

Ranný kávičkový rituál

Nie som však typ, ktorý to hneď vzdá. Viem ako fungujú moje presvedčenia, ktoré mám v hlave. Pokiaľ nájdem hodnoverný zdroj informácií o danej potravine a odhalím, že mi neprospieva, tak sa jej viem okamžite vzdať. Jednoducho moja hlava potrebuje rozumný dôvod – cvak.

Bola som sklamaná, pretože káva bola všade ospevovaná pre jej pozitívne účinky. Negatíva, ktoré som tak veľmi potrebovala, som nenašla. Dôvodom je zrejme fakt, že káva je po rope najobchodovateľnejšou komoditou sveta. Dôvodmi jej popularity sú údajné antioxidanty, ale najmä látka zvaná kofeín.

Čo je kofeín

Káva sa vyrába zo semien rastliny ľudovo nazývanej kávovník (najčastejšie pestované odrody sú Coffea arabicaCoffea canephora). Ako som sa už v niektorých článkoch zmieňovala, všetky rastliny sa chcú rozmnožovať, a preto do semien umiestňujú ochranné látky. Kofeín je tiež forma ochrany rastliny a pôsobí ako insekticíd (jed), ktorý má pôsobiť ako prirodzená ochrana proti hmyzu. Táto látka je taká silná, že dokáže u niektorých cicavcov spôsobiť aj smrteľnú otravu.

Kofeín (teín, guaranín), okrem kávy obsahujú aj čaje, energetické nápoje, či iné nápoje a potraviny(napr. Cola), kakao, čokoláda. Kofeín sa okrem kávovníka získava z rastlín : Theobroma cacao, (kakao), Erythroxylum coca (Cola), Paulínia nápojová (guarana), Cezmína peruánska (maté), Paulinia yoco. Obsahujú ho aj niektoré lieky a tiež výživové doplnky.

Pavúčia sieť, ktorú utkal pavúk po podaní kofeínu. Obrázok z knihy: Prečo spíme od Matewa Walkera

Vedeli ste, že kofeín je najrozšírenejší a najužívanejší psychoaktívny stimulat na svete? Kofeín je návyková látka, rovnako ako alkohol a iné narkotiká. Rozdiel je len v tom, že niektoré sú legálne a iné nie. Kofeín zvyšuje srdcový rytmus, mierne krvný tlak (len o 3 – 5 mmHg), dvíha hladinu cukru, rozširuje cievy, zvyšuje výdaj srdca, zvyšuje rýchlosť vylučovania moču a dráždi centrálny nervový systém.

Okrem kofeínu patrí medzi najznámejšie legálne stimulaty najmä alkohol, nikotín a adaptogénny>>

Legálne stimulanty

Kofeín a spánok

Kofeín v ľudskom tele pôsobí tak, že obsadí receptory a bráni látke adonesín pôsobiť. Adonesín je chemická látka v tele, ktorá ovplyvňuje spánok. Od vtedy ako sa zobudíme pomaličky pribúda, až do bodu, kedy nás donúti ísť spať. Hovorí sa tomu spánkový tlak (sleep pressure). Má tiež utlmujúci efekt, oslabuje zmysly, aby sme neboli pri spánku rušený podnetmi prichádzajúcimi zvonku.

Názorne pôsobenie kofeinu zobrazuje toto video>>

Neprirodzené bránenie v spánku vyvolané kofeínom hromadí adonesín v organizme. Je to ako nevyriešený problém, ktorý sa vám každý deň pripomína, a zároveň každý deň narastá. Ak vás zaujíma problematika spánku podrobne, určite odporúčam knihu: Proč spíme od Mathewa Walera.

Bod zlomu

Hľadané informácie o skutočných vlastnostiach kávy sa mi akoby sami začali objavovať. Ako sa hovorí, postupne mi to docvaklo a pospájali sa mi súvislosti:

  1. Kniha: Nora Gedgaudas, Prirodzená strava našich predkov – neustála chuť na kávu môže indikovať oslabenie nadobličiek, a teda súvislosť s hladinou kortizolu a melatonínu. Citujem: „K obvyklým príčinám nesprávnej funkcie nadobličiek patrí narušená regulácia hladiny krvného cukru, pravidelné užívanie stimulantov, …“
  2. Článok: Sioghan Huggins, Vplyv kávy na triglyceridy – zaujímavý článok o experimente a vlastnej skúsenosti v súvislosti s meraním triglyceridov pri konzumácie a tiež vysadení kávy >>
  3. Článok: Dr. Csaba Tóth: Káva z pohľadu toxikológie a výživy – výborný článok, kde sa mimo iného dozviete odpoveď na otázku: Zvyšuje káva krvný tlak? Citujem: “Nevieme prečo to pretrváva v našom spoločnom povedomí, a prečo to medicína nechala tak, keď môžeme s istotou povedať, že káva prostredníctvom kofeínu zväčšuje hlavne priemer značnej časti krvných ciev, t. j. znižuje krvný tlak.“ (Konečne som mala odpoveď na objavovanie sa prasknutých drobných cievok na tvári). Z lekárskeho toxikologického hľadiska teda nie je káva zdravá. Mení funkciu biologických membrán, vyvoláva zápaly, alergie a autoimunitné procesy. Ak sa človek stále rozhodne konzumovať malé množstvo kávy, dá sa očakávať, že sa objavia nepríjemné príznaky a účinky. Ozaj odporúčam prečítať celý článok>> (pri neznalosti maďarčiny stačí použiť translator)
  4. Kniha: Matthew Walker, Prečo spíme – tu nájdete asi najrozsiahlejšie informácie vplyvu kávy na organizmus v súvislosti so spánkom. Čo ma najviac dostalo bola informácia o čase odbúrania kofeínu z organizmu. Vo farmakológii existuje termín „polčas rozpadu“, čo označuje dobu, ktorú telo potrebuje na vylúčenie polovice podanej chemickej látky (napr. lieku, či inej drogy). Pri kofeíne je táto doba päť až sedem hodín. Teda ešte po siedmych hodinách má organizmus prácu so zvyšnými 50timi percentami kofeínu– predsa je to len cudzia látka a nechce ju tam :-). Takto sa ľahko môže stať, že ešte v noci na váš mozog pôsobí káva, ktorú ste si dali napríklad hneď po obede.

Odbúravanie kofeínu z krvi má na starosti pečeň za pomoci enzýmu (cytochrom P450 1A2). Zistilo sa, že niektorí ho majú mimoriadne účinný, ale niektorí práve naopak. To je dôvod, že niekomu káva aj pred spaním vôbec nemusí vadiť.

Zistila som, že káva

  • Zhoršuje kognitívne funkcie ako schopnosť sústrediť sa a správne vyhodnocovať situácie
  • Rozširuje cievy a podieľa sa na praskaní drobných cievok na tvári a nohách
  • Obsahuje vysoký podiel toxínov (kofeín, lektíny, alkaloidy, kyselinu nikotínovú, teobromín, teofilín a iné)
  • Je legálnou drogou spôsobujúcou závislosť
  • Zvyšuje srdcový rytmus
  • Zvyšuje hladinu glukózy
  • Pôsobí ako stimulant nervovej sústavy
  • Negatívne ovplyvňuje trávenie, tvorbu žalúdočnej kyseliny a mortalitu čriev
  • Látky v káve môžu tiež zabraňovať vstrebávaniu určitých živín, napr. železa, kyseliny listovej, …
  • Stimuluje močenie, čo má za následok úbytok minerálov a prípadné svalové kŕče
  • Zasahuje do činnosti nadobličiek a hormónov
  • Predávkovanie kofeínom sa prejavuje: nepokojom, podráždením, nespavosťou, nepravidelným alebo zvýšeným tlkotom srdca, poruchami tráviaceho traktu,..
  • Prispieva k priepustnosti čriev a autoimunite
Vplyv kávy na priepustnosť čreva pri paleoketogénnom stravovaní.
Obrázok zo stránky www.paleomedicina, com k článku o káve.

Mojím posledným klinčekom do pomyselnej kávovej rakvy bola informácia, že kofeín spôsobuje dezintegráciu svalov v dôsledku autoimunitného procesu>>

Týmto už káva nemá u mňa šancu.

Káva a vy

Hľadáte štúdiu? Podľa mňa existuje množstvo štúdií, ale ani jedna nie je robená tak, aby nebola ovplyvnená ďalšími faktormi, ako napríklad konzumácia nezdravého jedla a nápojov, prípadne fajčenia spolu s pitím kávy. Ako sa potom dozviem ako káva pôsobí na MŇA?

Pokiaľ budete kávu piť, nikdy sa nedozviete aký účinok na vás má. Je potrebné si to overiť. Minimálne mesačná kofeínová abstinencia dokáže bližšie napovedať viac, či už o vašej závislosti, vplyvu na zdravie (určité bolesti, zápalové faktory, kŕče, …), citlivosť na niektoré zložky (napr. lektíny napodobňujúce lepok) alebo práve dostatočnú aktivitu potrebného enzýmu na odstránenie kofeínu z krvi.

Ak patríte medzi tých šťastlivcov, ktorý si kávu môžu dopriať, určite si vyberte kávu vyrobenú z vysokokvalitných organicky pestovaných zŕn.

Kávu, nápoje a potraviny s obsahom kofeínu by určite nemali konzumovať deti, tehotné ženy a ľudia s autoimunitným ochorením. Kofeín a celkovo káva má negatívny vplyv nielen na priepustnosť čreva, ale aj na priepustnosť placentárnej membrány. To môže prispieť k nepríjemným problémom, ktoré sa objavujú počas tehotenstva, a väčšie množstvo kávy môže spôsobiť potrat alebo teratogénny účinok.

Článok nereprezentuje lekárske alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje: www.paleomedicina, com, wikipedia, Knihy: Prečo spíme a Prirodzená strava našich predkov.

Monika Komorášová
Tranformatíny kouč & špecialista na nízkosacharidové stravovanie. Fascinuje ma ako malá úprava jedálneho lístka môže v človeku prebudiť proces uzdravenia v súčinnosti s pochopením ako funguje ľudská myseľ. Po 17 ročnom hľadaní som konečne našla spôsob ako sa vyliečiť zo zdravotných problémov. Preto som na svojich web stránkach vytvorila projekt Cítim sa skvelo. Rada inšpirujem ľudí variť si jedlo podľa vlastných nápadov. Som autorka knihy TAJNÉ TROMFY ZELENINY>> Ak vás zaujíma môj príbeh možete si ho prečítať tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.