Eliminačná diéta

Možno ste sa s termínom eliminačná diéta nikdy nestretli a možno aj áno. Neviete však, čo si pod týmto pojmom predstaviť. Snáď ste si o eliminačnej diéte aj niečo prečítali, ale informácie vás skôr odradili. Možno o nej práve uvažujete, ale stále ste nenašli odvahu.

A možno len hľadáte skúsenosti a názor niekoho, kto reálne niečo také vyskúšal. V tomto článku sa preto pokúsim priblížiť eliminačnú diétu so všetkými „pre a proti“ na základe mojich skúseností.

Eliminačná diéta – charakteristika

Slovo eliminácia znamená vylúčenie, odstránenie.

Slovo diéta – výživa, spôsob stravovania

Eliminovať – postupné vylučovanie javov až do objasnenia cieľa

V praxi sa však najčastejšie stretávam s tým, že eliminačná diéta je chápaná len ako vylúčenie (napr. alergénu,) alebo ako testovanie potravín. Skutočným cieľom je:

  • odstránenie nežiadúcich reakcií organizmu
  • odhalenie príčiny zdravotných ťažkostí pomocou úpravy stravovania
  • nájdenie toho najvhodnejšieho spôsobu stravovania

Definícia eliminačnej diéty by teda mohla znieť nasledovne: „Spôsob výživy, ktorý má vylúčením určitých potravín zbaviť organizmus nežiadúcich reakcií, odhaliť príčinu zdravotných ťažkostí a hlavne nájsť vhodný spôsob stravovania pre danú osobu.“ V zásade by malo ísť o spoznanie, čo danému jednotlivcovi vyhovuje a čo nie.

Rozdelenie

Na základe mojich skúseností a absolvovania niekoľkých eliminačných diét (bez alergénov, bez lepku, bez mlieka, bez živočíšnych produktov, SCD – fázovanie, …) ponúkam nasledovné rozdelenie.

Prvá skupina sa zameriava len na odstránenie nežiadúcich reakcií organizmu, napr.: tráviace ťažkosti, alergické reakcie, … Do tejto skupiny patria aj eliminačné diéty, ktoré sa zakladajú na domnienkach a nemajú žiadne vedecké opodstatnenie – napr. bez živočíšnych produktov.

Tieto diéty sú veľmi povrchné a v podstate nehľadajú pravú príčinu problému, len „kamuflujú“ následky. Patria sem:

  • všetky diéty s predponou bez- ( bezlaktózová, bez mäsa, bez vajec, …)
  • FODMAP
  • Antihistamínová
  • stravovanie na základe Testu intolerancií

POZN: Nežiadúce reakcie (symptómy) – ide o prejavy, ktorým organizmus dáva najavo, že niečo nie je v poriadku. Môžete pociťovať vonkajšie ťažkosti ako tráviace, kožné, neurologické, …  tiež vnútorné, ktoré sa zistia z krvných testov, príp. iných diagnostických vyšetrení. Symptómy v drvivej väčšine prípadov nie sú pravou príčinou zdravotných problémov, len na problém poukazujú.

Terapeutické protokoly

Druhá skupina má za cieľ odstránenie skutočnej príčiny. Popravde, tento typ výživy by sa ani nemal nazývať eliminačná diéta, no vzhľadom na vylúčenie značného množstva potravín, ho bežne ľudia takto vnímajú. Do tejto skupiny radíme výživové a terapeutické protokoly. Využívajú na riešenie vážnych zdravotných problémov (najčastejšie priepustné črevo>>), na ktoré je potrebný dostatočne dlhý čas a v niektorých prípadoch ide o doživotné dodržiavanie. Preto musia spĺňať veľmi prísne kritériá udržateľnosti z dlhodobého hľadiska a teda:

  • musia obsahovať kompletnú škálu biologicky dostupných živín
  • nesmú zaťažovať organizmus akýmkoľvek spôsobom (okrem nevhodných potravín aj nadlimitné množstvá jedla a rovnako suplementácia)

V skutočnosti ide o veľmi precízne vypracované a niekoľko rokov overované postupy, ktoré keď sa správne praktikujú majú predvídateľný účinok a tým zlepšenie zdravotného stavu až zvrátenie choroby.

Veľmi záleží na vnímaní nového spôsobu stravovania. Niektorí ľudia pochopia eliminačnú diétu ako nejaké zlo a to, že človeku berú obľúbené pochúťky. Niektorí však na celú záležitosť nahliadajú ako na to, že im konečne niekto ukázal cestu zo začarovaného kruhu.

Pre koho je eliminačná diéta vhodná

V prvom rade si uvedomte, čo chcete eliminačnou diétou dosiahnuť a ako daný cieľ vyhodnotiť. Ja som síce mala pri SCD za cieľ zničiť „zlé baktérie“, ale nijako som to neskontrolovala. Pri nasledujúcej (carnivore – mäsožravá) som sa už poučila a vyhodnocovala si úspešnosť. A to nielen sledovaním symptómov, ale aj zápalových markerov (pretože ich znížene bolo mojím cieľom).

Predtým, ako prejdete na akúkoľvek eliminačnú diétu, vyhodnoťte svoj celkový zdravotný stav a to najmä v prípadoch:

  • chronické, dlhotrvajúce choroby
  • dlhodobé užívanie liekov, či aplikovanie inej liečby

V tomto prípade odporúčam skôr zvoliť formu terapeutického protokolu za účasti lekára špecialistu, ktorý má zodpovedajúce a dlhodobé znalosti v oblasti vplyvu stravy a zároveň liekov na organizmus. Moju dôveru si získal tím Paleomedicíny, ktorých prácu som pomerne dlho sledovala.

Eliminačná diéta v podobe AIP, ktorému bola moja stránka pôvodne určená, má svoje nedostatky. Podrobne o nich píšem tu>>. Môže však napomôcť vo forme prípravy pred samotnou eliminačnou diétou.

Mentálne nastavenie

Ďalšou veľmi dôležitou vecou je psychika. Ja osobne som človek, ktorý nemá problém „ísť do akcie“. Ak mi dávajú veci zmysel, urobím radikálnu zmenu zo dňa na deň. A v prípade skutočnej eliminačnej diéty ide vážne o radikálnu zmenu – človek môže kľudne zostať na 3 surovinách, napríklad hovädzom mäse, soli, vode a to dlhodobo.

Rozumiem, nie všetci sme rovnakí. Upozorňujem, že pre eliminačnú diétu by sa mali rozhodnúť ľudia, ktorí sú schopní znášať určitú dávku stresu. Očakávajte, že:

  • staré zvyky, presvedčenia a myšlienky sa budú vynárať a nahlodávať správnosť rozhodnutia
  • bude dochádzať ku konfrontácii s okolím a najmä s najbližšími
  • dôjde k dennému preverovaniu vôľových vlastností
  • organizmus sa bude musieť určitý čas s prechodom vysporiadať
  • môže prechodne dôjsť k neželanému úbytku hmotnosti

Ľudia, ktorí disponujú vlastnosťami ako prirodzená zvedavosť, odvaha, vytrvalosť, disciplína, určite zvládajú eliminačnú diétu oveľa ľahšie. No poznám ľudí, ktorí neboli až takí „vybavení“, ale ich vnútorná motivácia (dôvod, pre ktorý to robia) a nadšenie pre danú vec boli natoľko silné, že to „dali“. V každom prípade je potrebná značná dávka sebareflexie.

Eliminačná diéta nemá za cieľ vyvolať strach z potravín, práve naopak, má človeku pomôcť rozšíriť obzor svojho doterajšieho poznania.

Tým, ktorí majú neovládateľný strach, túto skúsenosť neodporúčam. Na druhej strane si treba uvedomiť, že strach je len dočasný – ide o emóciu, ktorá len kopíruje myšlienky. A možno len patríte medzi ľudí, pre ktorých ešte nenastala vhodná doba.

„Keď sú ľudia pripravení, zmenia sa. Nikdy tak neurobia skôr a niekedy zomrú ešte predtým, ako by sa k tomu dostali. Nemôžete ich zmeniť, ak sa zmeniť nechcú, rovnako ako ich nemôžete zastaviť, keď to nemajú v úmysle.“

Andy Warhol

Príprava 

V rámci prípravy sa zásobte kvalitným mäsom od farmárov, ktorí chovajú zvieratá tradičným spôsobom a nekŕmia ich krmivom s obsahom GMO kukurice a sóje.

Pred zahájením neurobte túto školácku chybu: „Dnes zjem, čo sa do mňa zmestí, lebo zajtra začínam.“ Pripravujte organizmus už niekoľko dní až týždňov pred skutočným začiatkom. Zavádzajte vyšší podiel stravy, ktorú plánujete konzumovať a vylučujte/znižujte podiel potravín, ktoré v eliminačnej diéte nebudú.

V rámci mentálnej podpory odporúčam tiež spojiť sa s niekým, kto eliminačnú diétu už absolvoval – napríklad vstupom do FB skupiny.

Čo jesť

Nasledujúce odporúčania platia pre tých, ktorí sa chcú do eliminačnej diéty pustiť takpovediac „na vlastné triko“. Počítajte s tým, že ide o dlhodobý proces. Aby vaše telo nestrádalo, potrebujete mať dostatok zásob – toto platí nielen pre ľudí s podvýživou, ale aj s nadváhou. Obézni ľudia (aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá) trpia obrovskými nutričnými nedostatkami.

Aké podmienky musí eliminačná diéta bezpodmienečne splniť:

– esenciálne makroživiny v dostatočnom množstve

– vysoká nutričná hodnota

– biologická dostupnosť

Splnenie všetkých 3 kritérií zabezpečia bielkoviny a tuky, ktoré patria medzi esenciálne makroživiny. Sacharidy do esenciálnych (základných) makroživín nepatria, rozoberala som to v tomto článku>>.

Čo sa týka biologickej dostupnosti a vysokej nutričnej hodnoty, tak podmienku spĺňa mäso a živočíšny tuk. Toto je základ, čo sa týka výberu potravín. Samozrejmosťou je mäso, ktoré pochádza zo zvierat chovaných tradičným spôsobom a to najmä prežúvavcov (pozri priloženú tabuľku).

Neprejedajte sa!

Nezaťažujte organizmus. Nadbytočná konzumácia jedla prináša so sebou problémy: tráviace, vylučovacie, únava, … Nadlimitné zaťažovanie jedlom v celom procese trávenia (už aj tak vyčerpaného organizmu) môže negatívne ovplyvniť priebeh eliminačnej diéty a v konečnom dôsledku neposkytne reálnu spätnú väzbu.

Správnu spätnú väzbu tiež poskytne stravovanie bez doplnkov výživy a stimulantov, čo zahŕňa aj rastlinné výťažky, akékoľvek čaje, káva alebo koreniny.

Eliminačná diéta je, čo sa týka skladby potravín, úplne jednoduchá vec. Konzumuje sa iba kvalitné mäso, živočíšny tuk, soľ a čistá voda. Oveľa zložitejšie (pre niektorých) je množstvo jedla. Výhodou diéty však je, že sa človek naučí počúvať svoje prirodzené stimuly. Začne jesť len keď je skutočne hladný (nie vtedy, keď má len chuť alebo to hovorí nejaká aplikácia) a tiež rešpektuje pocit zasýtenia.

Obyvateľ Jakutska – pastier sobov a jeho tradičné jedlo. Autor fotografie: Fero Hrabal – Krondak, cestovateľ po Sibíri a Arktíde, viac o autorovi a jeho dobrodružstvách nájdete tu>>

Ide o uhol pohľadu

Ešte stále existujú určité oblasti a to najmä na ďalekom Sibíri (Nenejci, Evenci, Jakuti, …), kde ľudia konzumujú iba pôvodnú živočíšnu stravu. My to však považujeme za „neakceptovateľné“. A to len preto, že tieto poznatky sa nezhodujú s doterajšími predstavami o výžive. Faktom však je, že moderný človek začal vnucovať svoje výdobytky – priemyselne spracované potraviny ľuďom s tradičným stravovaním, a to má fatálne následky na ich celkové zdravie.

Venujte jej dostatočne dlhý čas

Jeden z dôvodov, prečo ľudia vyskúšajú eliminačnú diétu je fakt, že si na vlastnom tele overia, či konzumácia určitých potravín podporuje alebo nepodporuje ich zdravie. V praxi to znamená, že sledujú reakcie svojho tela (zmeny v trávení, na koži, opuchy, zápal, neurologické prejavy).

Úspešnosť eliminačnej diéty spočíva v odstránení všetkých nepohodlných príznakov – symptómov. K tomu je však potrebný dostatočne dlhý čas. Viem, že články poskytujú rôzne údaje ako 1 mesiac, 3 mesiace a podobne, ale pokiaľ máte kvalitne zvládnutý základ – teda správne nastavenie makronutrientov a dostatočné zastúpenie biologicky dostupných nutričných hodnôt, môžete takto fungovať aj oveľa dlhšie a dokonca celý život.

Niekomu sa tento životný štýl natoľko zapáčil, že sa preň rozhodol dobrovoľne. Dôvodom bolo zásadné zlepšenie vitality, či vyriešenie zdravotných problémov. Medzi nich patrí napr. Michaela Peterson, ktorej vyhovuje tá najstriktnejšia verzia: hovädzie mäso, soľ a voda. Nazvala ju The Lion Diet. Medzi ľudí, ktorí sa živia iba/prevažne mäsom (Carnivore diet) patria akademici aj lekári, napr.
L Amber O’Hearn a to od roku 2009
Dr. Baker od roku 2016
Dr. Csaba Tóth a Dr. Zsofia Clemens a prakticky celý ich pracovný team, Viac v mojom článku>>
Táto téma si určite zaslúži oveľa viac priestoru, a preto ju spracujem osobitne.

„Návratovka“ – pridávanie potravín

Po eliminačnej diéte nasleduje testovanie potravín. Riadime sa zásadou, že k tým pôvodným otestovaným potravinám pridáme vždy len jednu novú. Čas na pozorovanie reakcií trvá min 2 až 3 dni.

Ako prvé testujeme zeleninu, samozrejme mimo tej, na ktorú máte alergiu. Najprv zaradíme relatívne bezpečnú (z hľadiska reakcií) plodovú zeleninu s menším obsahom vlákniny, postupne pridávame koreňovú, listovú a celkom na záver hlúbovú. Odporúčam najskôr začať s tepelne upravenou. Ak počas pridávania zistíte, že na niektorú potravinu reagujete, tak to budete musieť rešpektovať.

  1. cuketa, biela tekvica, patizón, uhorka
  2. mrkva, cvikla, petržlen, zeler
  3. listová zelenina: šaláty, rukola, poľníček
  4. kvaka, kaleráb, kapusta, brokolica, karfiol, kel
  5. zelenina s vysokým obsahom vlákniny ako oranžové tekvice, batát
  6. Bylinky, huby (koreniny nepridávame)
  7. Olivový olej

Keďže ja som zástancom protizápalového stravovania, ďalší postup so zavádzaním, podľa môjho názoru problematických potravín, neuvádzam. Presný zoznam vhodných a nevhodných potravín pre Protizápalové stravovanie nájdete tu>>.

Môj pohľad

O svojich skúsenostiach píšem preto, lebo zle pochopená a krátkodobá eliminačná diéta, ktorá je založená len na dočasnom odstránení nežiadúcich reakcií organizmu, problém nevyrieši. Môže ho len zmierniť alebo odsunúť do budúcna.

Naproti tomu, vhodne zvolený výživový smer a v prípade vážnych zdravotných problémov nasadenie overeného terapeutického protokolu vytvoreného lekármi- špecialistami (v mojom prípade PKD od Paleomedicíny), môže zdravotný problém dostať pod kontrolu, prípadne ho celkom zvrátiť.

Osobnú skúsenosť s eliminačnou diétou vo forme terapeutického protokolu PKD hodnotím po 2 rokoch ako svoje najlepšie rozhodnutie.

Článok nereprezentuje klasické lekárske a medicínske postupy.

Monika Komorášová
Tranformatíny kouč & špecialista na protizápalové stravovanie. Fascinuje ma ako úprava jedálneho lístka môže v človeku prebudiť proces uzdravenia v súčinnosti s pochopením ako funguje ľudská myseľ. Po 17 ročnom hľadaní som konečne našla spôsob ako sa vyliečiť zo zdravotných problémov. Preto som na svojich web stránkach vytvorila projekt Cítim sa skvelo. Rada inšpirujem ľudí variť si jedlo podľa vlastných nápadov. Som autorka knihy ZELENINOVÉ PRÍLOHY>> Ak vás zaujíma môj príbeh môžete si ho prečítať tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vaše osobné údaje budú použité len pre účely spracovania tohoto komentáru. Zásady zpracovania osobných údajov